Üdvözletem!
Elég rég jártam erre, most is Wolflord unszolására szántam rá magam.
Az ok egyszerű, bizonytalan időre szüneteltetem a 40k-t, mivel nincs keretem újabb 100-200 ezret egy seregre költeni, ami talán egy évig használható lesz versenyeken is. Az, hogy egyre drágábban egyre kevesebb és szarabb minőségű figurát árulnak a dobozokban, már csak hab a tortán.
Nade nem azért írok, hogy panaszkodjak, hanem hogy egy új játékot mutassak be.
Ez pediglen az eddigi legnagyobb OFFTOPIC lesz, mivel nem csak kockát nem használ, de még figurákat sem. A játék pedig a Vámpír kártyajáték, angolul Vampire: the Eternal Struggle. Ha lehet, senki ne a csillogós, buzulós, szerelmes-nyáladzós, manapság divatos tinilányokra optimalizált vámpírokra gondoljon! Játékunk szereplői a napon elégnek, mindennapjaikon pedig, egymás ellen ármánykodnak, halandókat manipulálnak, és féltékenyen őrzik elveszett emberségük utolsó foszlányait.
A játék a World of Darkness világán alapszik, ahol a Vampire the Masquerade szerepjáték is játszódik. Akik nem ismerik, azoknak röviden összefoglalom a lényeget.
Káint, testvére megöléséért isten arra kárhoztatta, hogy örökké éljen, ne láthassa többé a napfényt, és más emberek vérét kelljen innia a túléléshez, így lett ő az első vámpír. 3 halandót vámpírrá tett, akik pedig további 13at, ők alapították meg a főbb klánokat. Az egyes klánok rájuk jellemző erősségekkel és gyengékkel rendelkeznek. Az erősségek például a klánokra jellemző diszciplínák, melyek természetfeletti képességekkel ruházzák fel őket, a gyengék pl a klánok átkai, mint a Nosferatuk embertelen külseje vagy a Gangrelek állatias viselkedése.
A klánok aztán szektákba tömörültek, ezek a Camarilla és a Sabbat, melyek természetesen nem kimondottan barátságosak egymással.
A vámpírok társadalma alapvetően titkolja létezését, mivel egyébként az emberek könnyedén levadászhatnák a nappal tehetetlen, és számban lényegesen kevesebb szörnyeket.
Fontos még tudni, hogy Káintól távolodva, a vérvonal felhígul, így ha egy vámpír magához ölel egy halandót (vámpírrá teszi), az eggyel magasabb „generációba” tartozik mint atyja, és a generáció növekedésével egyre gyengébbek a vámpírok.
És akkor magáról a játékról!
Előrebocsátom, nem szabálykönyv következik, az van a neten, inkább bemutató.
Kártyajáték, így pakli kell hozzá, mégpedig kettő. Egy kripta, és egy könyvtár. Előbbiből hozza fel a játékos a vámpírokat, utóbbiból pedig, akciókat, tárgyakat, szövetségeseket, tulajdonképpen mindent, ami nem vámpír.
A kripta minimum 12 vámpírból áll, amiből kezdetnek 4 lapot húz fel az ember, akiket később játékba hozhat, továbbiakat később a játék során tehet elérhetővé. A könyvtár 50-90 lapból, amiből 7et húz a játékos, majd amint kijátszik egyet, újrahúzza.
A játékosok 1-1 matuzsálemet alakítanak (ősi vámpír, aki a háttérből mozgatja a szálakat), mindegyiküknek van egy „pool”-ja, ami egyrészt az „életük”, ami ha elfogy, kiestek, másrészt ezzel fizetnek vámpírok, és egyes lapok játékba hozásáért. Egy asztalnál ideális esetben 5 ember játszik, mindenki a tőle balra ülőt támadja (őt hívják prédának, a jobbra ülőt predatornak), az ő kiejtésével szerezhet VP-t, akinek végül a legtöbb van, nyert.
A játékmenet körökre osztott, egy kör fázisokból áll:
Untap phase: a vámpírok amikor cselekszenek, elfordulnak, elfordult vámpír pedig nem cselekedhet. Ebben a fázisban a játékos összes vámpírja visszafordul, újra akcióra kész.
Master phase: A matuzsálem személyes cselekedeteit master lapok jelképezik, ezek általában erős és hasznos lapok, körönként egy ilyen játszható ki, ebben a fázisban.
Minion phase: Az irányított vámpírok (és egyebek) ekkor cselekszenek (akciókba kezdenek), a játék legnagyobb része ekkor zajlik.
Influence phase: A játékos ekkor hozhat játékba újabb vámpírokat.
Arra, hogy egy játékos kiejtse prédáját, számtalan egyszerűbb, és összetettebb módszer is létezik, a legalapvetőbbek a követlezők:
A „Bleed” akció, amikor a vámpír közvetlenül a préda poolját támadja. Ha elég sokszor, elég hatékonyan teszi ezt, a győzelem garantált.
Lehetséges még az ellenfél vámpírjainak módszeres legyilkolása, melynek következtében az tehetetlenné válik, és csak idő kérdése hogy kiessen.
Személyes kedvencem a szavazás. A vámpírok társadalmában is vannak különböző rangok, tisztségek, melyek némelyike szavazatot biztosít a vámpírnak, ami felett természetesen matuzsáleme rendelkezik. Bizonyos lapokkal a legkreatívabb szavazásokat lehet összehívni, ezekkel kizsigerelve a prédát, vagy erősítve magunkat. Természetesen az ellenfeleknek is lehetnek szavazataik, akik ritkán fognak az aktuális lap mellett voksolni, ezt valahogy kezelni kell a szavazás összehívása előtt.
Vannak akciók, amiket a vámpírok megtehetnek lapok nélkül, ilyen a bleed vagy a vadászat, másokhoz lapok szükségesek, mint egy szavazás összehívása, követők toborzása, felszerelés megszerzése stb.
Egy akciót a bejelentése után az ellenfelek megpróbálhatnak megakadályozni (blokkolni), ekkor a cselekvő vámpír módosítókat játszhat ki, pl stealth-et, amivel kikerülheti akadályozóit, és zavartalanul folytathatja az akciót, a blokkoló pedig reakciókat, pl intercept-et, amivel megtalálhatja a lopakodókat. Ha a blokk valamiért nem sikerült, akkor az akció folytatódik, és újabbak próbálkozhatnak keresztbe tenni, ha viszont sikerült, akkor a 2 vámpír között harc kezdődik. A harcból a megfelelő lapokkal el is lehet futni, mások inkább közúti táblákat tépnek, autókat dobálnak vagy karmokat növesztenek, és megpróbálják végső halálba taszítani a szemben álló felet.
Nos, ha valaki még mindig soraimat olvassa, feltehetőleg érdekli a dolog, úgyhogy kicsit részletesebben írok a lapokról, kezdve természetesen a vámpírokkal.
Egy vámpír legfontosabb jellemzője a piros körben található szám, ami a kapacitása, lényegében ára, és élete. Ennyi poolt kell áldoznia annak, aki játékba szeretné hozni, és ennyi vérrel kezd, amiből a sebeit gyógyíthatja, vagy lapokat játszhat ki. Minél nagyobb ez a szám, annál erősebb a delikvens.
Oldalt láthatók a diszciplínái. Bizonyos lapok kijátszásához szükségesek ezek, így alapvetően meghatározzák, mire lehet használni a vámpírt.
Bal felül a klán jelképe. Ez is lehet feltétel, bár ritkábban, és nem is kötelező egyazon klánba tartozó vámpírokat használni, viszont mivel ők fognak hasonló képességekkel rendelkezni, ez többnyire célszerű. Pl egy verekedős Brujah pakli viszonylag kevés hasznát veszi egy lopakodásból jeles Nosferatunak.
Az alsó szövegdobozban olvasható a vámpír szektája, titulusa ( ha van), amik szintén feltételei bizonyos lapoknak. Ezeket követik egyedi képességei.
A minion lapok, amiket a vámpírok játszhatnak ki:
A bal felül látható szimbólum jelzi, hogy a lapot miként lehet kijátszani. Lehet ez egy akció, amire a vámpír elmegy, ide tartoznak a követők, szövetségesek és felszerelések is, lehet módosító, amit egy megkezdett akció közben játszhat ki, reakció, amit egy másik játékos akciójára reagálva játszanak ki és lehet hacri kártya, aminek a harcban van haszna, pl különleges támadások, kitérések (dodge), stb.
Oldalt látható a lap ára, amit poolból, vagy a vámpír véréből kell fizetni.
A szövegdobozban alul a lap követelményei szerepelnek (szektához/klánhoz tartozás, diszciplína), majd a lap képessége.
Mint az látszik, a játék viszonylag sok lapot használ, így 1-1 „tápos” lap sem borítja fel az egyensúlyt, mert közel sem biztos, hogy az a lap feljön, csak arra építeni nem célszerű, teletömni vele a paklit, szintén nem jó módszer, mert egyetlen lappal/ vámpírral nem lehet nyerni, ha túl sok van belőle, hamar csak útban lesz. Határozottan szimpatikus jellemző.
Ezen felül egyértelmű, és tisztán megfogalmazott szabályokat írtak hozzá, a 40k-ból ismert szabályvitákat szinte el lehet felejteni.
Összetett annyira, hogy bőséges taktikai lehetőségeket adjon, de nem bonyolult annyira, hogy átláthatatlanná és zavarossá váljon (mint a 40k).
Bár többen játszanak, szinte kizárt, hogy hosszasan összefogjanak egymás ellen, tudniillik mindegy, hogy egy játékost gyakorlatilag ki/ kinek a kártyája ejt ki az asztaltól, a predátora kapja a Victory pointot, és némi jutalom-poolt.
A szerencse szerepe kizárólag abban merül ki, hogy a megfelelő lapot a megfelelő pillanatban húzza-e fel az ember, de a pakli összeállításával, erre is viszonylag nagy befolyása van.
Igaz, csak papírlapok, de nagyságrendekkel olcsóbb, mint egy figurás játék, kiváltképp a 40k, 5000 ft-ból használható, játszható paklit sikerült nekem is összeszednem. Természetesen a nagyonritka, nagyondrága, valamivel hasznosabb lapok itt is megvannak, de közel sincs annyira rászorulva a játékos, mint a 40k-ban 6-9 obli/ 3+ vendetta/ 6+ raider megvásárlására.
Végül, írok pár sort a főbb klánokról (Kaba mester kérésére):
Camarilla:
Brujah:
Nagy múltú, arisztokrta klán volt, napjainkra azonban utcai bandák, és korrupt cégvezetőkké süllyedtek. Fő erejük fizikai diszciplínáikból adódnak, melyek emberfeletti erőt, gyorsasságot adnak nekik.
Malkavita:
Az őrültek klánja, általában eleve „flúgos” embereket emelnek soraik közé, amit a klán ősi átka tovább súlyosbít. A vértestvérek félelemmel vegyes tisztelettel viseltetnek irántuk, mert ezen őrületet még nekik sem sikerült kiismerni, egyesek próféciát látnak a rémes hallucinációik mögött.
Nosferatu:
A klán átka, hogy amint valakit maguk közé ölelnek, az leírhatatlanul eltorzul, nyomokban emlékeztet csupán egykori külsejére. Szörny-szerű külsejük miatt szinte kivétel nélkül a csatornákban kénytelenek élni, ugyanakkor kiterjedt hálózataik segítségével mindenről tudnak, ami a városukban történik.
Toreador:
A klán tagjai leginkább a szépségben, művészetekben lelik örömüket, ezeket gyakorolják is, kár, hogy új létük kezdetén a kreativitás szikrája is kiveszett belőlük, így igazán újat sosem tudnak alkotni, csupán másolnak. Emellett leginkább szociális képességeik erősödtek, sokkalinkább cselszövők, mint harcosok.
Tremere:
A varázslók klánja, akitől a taumaturgia(vérmágia) féltékenyen őrzött titkai miatt a legtöbb vámpír joggal tart, és inkább kerülik őket. Egy kevéske vér az áldozattól elég, hogy egy örökkévalóságig megkeserítsék annak életét, valamint a rettegett tüzet is képesek bizonyos szintig uralni.
Ventrue:
Az uralkodók klánja. Hatalmukat az emberek és vértestvérek világát egyaránt manipulálva nyerik, s bár nincs emberfeletti erejük, sem vérmágiájuk, néhány telefonhívás, jól irányzott fenyegetés, és bármit elérhetnek.
Sabbat:
A fenti Camarilla klánok mindegyikének vannak a Sabbatba szakadt árulói, őket Antitribuknak nevezik, jellegzetességeikben nagyon hasonlók fenti testvéreikhez, csak éppen a másik oldalon állnak.
Lasombra:
A Sabbaton belül hasonló a szerepük a Camarilla Ventrueihoz, bár jobban előtérbe helyezik a nyers erőt is, ezen felül képesek az árnyak manipulálására.
Tzimisce:
Egyfajta tudósokként tekintenek magukra, és szobrászokként, akik egyedi erejükkel az élő húst és csontot képesek formálni. Így képesek szolgáikat állatias karmokkal, vagy védelmező csontlemezekkel felruházni, ellenségeiket pedig örökre megnyomorítani. Sokuk szörnyetegnek néz ki, de a Nosferatukkal szemben ők maguk választották ezt, mint igazi tudósok, magukon is kísérletezve.
A függetlenek:
Asszamita:
A fejvadászok, orgyilkosok jegyeit magán viselő klán, bárkinek dolgoznak, aki megfizeti őket. A régi időkben hírhedtek voltak a diablerie (kannibalizmus) gyakorlásáról, amíg a Tremerek egy átokkal az egész klánt képtelenné nem tették rá.
Set követői:
Rejtélyek övezte klán Egyiptomból. (Ennél azért több infó van róluk, de sosem voltak a kedvenceim, aki akar, utána tud olvasni ;) )
Gangrel:
Egykor a Camarilla tagja volt, azóta kilépett, és független lett. Tagjai jellegzetesek állatias viselkedésükről, a természet iránti vonzalmukról, ami néha külsejükön is megmutatkozik.
Giovanni:
Nem az eredeti 13 klán egyike, ám a középkorban ellopták a Kappado klán erejét, így a vámpírok közé emelkedtek. Ismérvük a nekromancia, melyet előszeretettel használnak szolgák toborzására.
Ravnos:
Hogyan is fogalmazzak, ők az etnikumi klán. Igen, szinte kizárólag etnikumok tagjait emelik maguk közé, egyedi diszciplínájukkal illúziókat képesek létrehozni.
És ezzel a lista végére is értünk. Vannak még természetesen kisebb klánok (bőven), de mindnek felsorolására, és tömör bemutatására most nem vállalkoznék, aki szeretne, ennek is utána tud járni.
Ui.: Wordben jobban nézett ki, a sok kép itt a blogon kicsit széttördelte, remélem ez azért nem okoz senkinek lelki törést.
És mégegy, aki esetleg kedvet kapott ehhez a játékhoz, nyugodtan kontaktoljon velem, megoldjuk hogy ki tudja próbálni.
A káosz legyen veletek!
http://cavernsofblood0.tripod.com/index.html
VálaszTörlésItt található egy halom ismeret a klánokról és a játékról. Köszi Daxi a cikket!
Kíváncsi leszek, hogy Bala mikor jelentkezik. :) A klánok leírásaihoz: tökéletesen leírtad a többieknek mutatott sztereotípiákat. :D Bevezetőnek nem rossz, de most nyomás klánregényeket és klánkönyveket olvasni. :P
VálaszTörlésA képekért külön köszönet, nélkülük szerintem nagyon száraz lett volna.
Nyilván, akinek mindez felkeltette az érdeklődését, az majd bővebben utánaolvas :D
VálaszTörlésAmúgy épp azt terveztem, hogy most a vizsgák végeztével, nekiállok a klánregényeknek =D
Már itt is vagyok :) 10 év aktív VTES után érdekes volt olvasni ezt a cikket :)
VálaszTörlésGrat Dax!
És tudjátok, a legjobb DeckBuilder, ami létezik:
http://csillagbolcselet.hu/feldb/
:D :D :D :D
Egyébként VAN magyar fordítás (szerű valami). :) Anno Polonia és páran nekiálltak, de valahol a harmadik évezred első évtizedének közepe táján behalt a dolog.
Keres Polonia-t a VtES fórumon (LFG)
Jó vérszívást,
Bala
És ez a legnagyobb VtES oldal:
VálaszTörléshttp://thelasombra.com/
Régi, gagyi, de minden itt van.
Bala
Nem lett szettordelve, igy sokkal erdekesebb volt a kepek miatt. Merre laksz kulonben? :) Lehet kiprobalnam. :)
VálaszTörléshungarianff@freemail.hu
Budapesten, a Cantina klubban szokott játszani.
VálaszTörléshttp://cantinaklub.com/
202db followers of set lap eladó
VálaszTörlés06303315549