2015. július 21., kedd

Frostgrave ismertető - 1. rész

Sziasztok Kedves Olvasók!

Zirrian kollégától kölcsönkaptam olvasásra az új fantasy (nem warhammeres) skirmish játék szabálykönyvét, a Fagysírt (Frostgrave). Sohasem játszottam még vele, így a most következő tájékoztatás (vagyis inkább szabadszájú ismertetés) teljesen elméleti alapon fog működni, tapasztalataim alapján.
Nem is szaporítom a szót, kezdjük az értékelést! Nézzük, mit raktak össze a Lickstarterben a srácok az emberek pénzéért és bizalmukért cserébe...

[Sztori]

Aki ismeri a Mordheim alaptörténetét, annak nagyon erős deja vu érzése lehet a következő előtörténet olvasása közben. Ugyanis a Frostgrave terepasztalos skirmish játék története is egy hatalmas, fenséges városról szól, melynek neve Felstad. Aranykorában ez a hely volt a csodás varázsbirodalom gyöngyszeme, a mágiatudorok központja, a legnagyobb és leghíresebb műhelyek, művészetek otthona.
Azonban egy elmebajos varázsló eleresztett egy orbitális varázslatot, amitől a város összeomlott és feledésbe merült. Bekövetkezett egy hatalmas tél, és a város emléke már csak a legidősebb mágiahasználók emlékeiben élt, legendává homályosult. Ekkortól keresztelték át a várost Felstadról Frostgrave-re, azaz Fagysírra. Megérkezett a tavasz, és elmúlt a nagy tél, elolvadt a hatalmas jég- és hótakaró a halott városról, és portyázó csapatok újra elkezdték benépesíteni a kóválygó élőhalottaktól, légyszárnyakon repkedő gyémántoktól és fincsi ereklyékkel benépesített Frostgrave utcáit. És itt lépünk mi a történetbe...

[A szabálykönyv felépítése]

A Frostgrave útmutatója összesen hat, egymásra épülő fő fejezetből és gyönyörű képekből áll. A képeken mesteri festők munkái és tehetséges grafikusok munkái láthatóak.

[Első fejezet - Varázslók]

Ebben a fejezetben ismerkedhetünk meg olyan alapinformációkkal, amik alapján be tudjuk kategorizálni a Frostgrave játékot a wargame világán belül. A Frostgrave játékban egy kalandozó varázslót és annak csapatát irányíthatjuk skirmish, azaz kisléptékű harcokban. Akik a  Warhammer Fantasy, W40K, Epic és KoW hatalmas gigacsatáit imádják, azoktól ezen a ponton vennék szívmelengető könnyes búcsút és kívánnék további jó éjszakát és szép álmokat. Ez a játék nem nekik íródott.
Tehát adott zsoldos Gandalf és egy rakás hobbit, akik a fagyos város romjait járják pipadohány, elfeledett varázstekercsek és elveszett ereklyék után kutatva. A játék gyors menetű, egyszerű meccseket ígér, melyeket legfeljebb két óra alatt bárki le tud játszani a szabályok ismeretében, és a Mordheimhez hasonlóan itt is a csapatfejlődős kampányokat részesíti előnyben, ahol figyelemmel követhetjük galambszaros Gandalfunk színváltását és szintlépését, és a bátor hobbitok elhájasodását :-)



Mire van szükségünk ahhoz, hogy játszhassunk Frostgrave-meccseket?
1) Figurák - vannak hivatalos figurák (www.northstarfigures.com), de bármilyen más 28 mm-es figura megteszi.
2) Kockák - legalább kettő 20 oldalas kocka.
3) Asztal - négyzet alakú, optimálisan 3 láb * 3 láb méretben.
4) Terepek - Ne sajnáljuk a terepet, pakoljuk fel a klub készletét bátran az asztalra.
5) Varázsló karakterlap - A könyvből lehet fénymásolni, vagy le is tölthetjük az Osprey oldaláról (www.ospreygames.co.uk)  szerepjátékosok érteni fogják, mire való. A varázslónk karakterisztikáit és cuccait ezen vezetjük. Azt, hogy hogyan kell létrehozni egy varázslót, azt a szabálykönyv 13. oldala írja le.
6) Egyéb terepasztalos szirszar tartozék - inchmérő, kockatartó, íróeszköz, kikapcsolt vagy lenémított mobiltelefon

Miután sikerült kitalálni a varázslónk nevét, nemét és a személyes jelszó emlékeztetőjét a laptopjára, ki kell választanunk a varázsló típusát. Ekkor dől el, hogy a karakterünk mire lesz képes, milyen lesz a személyisége, mely párttagok mágusok lesznek a barátai és melyek az ellenségei.
Ebből összesen tíz fajta lehet.
Ezek pedig a következők:

A) Chronomancer - Idővarázsló, vagy más néven időlovas
A mágia legfiatalabb ága, eléggé kiforratlan még a többihez képest. Művelői általában zsiványok, szerencsejátékosok és ötöslottó játékosok, akik nagyon gyorsan akarnak meggazdagodni.
Az időmágusok imádnak olyan fényes, bonyolultnak látszó vagy lenyűgöző tágyakkal rohangálni, amiket ő maguk sem tudnak (vagy csak alig) használni. Az időmágusok szimbólumai a homokóra és a kerekek.
Jóban vannak a nekromantákkal, a jövendőmondókkal és az elementalistákkal, de rühellik a jómunkásember Bájolókat.



B) Elementalist - Elementalista
A négy elem valamelyikét (vagy mindegyikét) uraló varázslók. Hangosak, indulatosak és kiszámíthatatlanok. Főleg a tűz eleműek, na az ő agyukat nem érdemes felhúzni.
Szimbólumaik az általuk irányított elemek (tűz, víz, repülő...:-) ).  Jól kijönnek az Idézőkkel és a bájolókkal, sőt még a megbízhatatlan Időmágusokkal is.Viszont nem szeretik az Illuzionistákat.



C) Enchanter - Bájolók
A kézműves varázslók legfőbb erejük abban rejlik, hogy mágiával tudják felruházni az élettelen tárgyakat, vagy ezek híján embereiket. Kézművesek, iparosok, szőnyegkészítők, szobrászok, faragók - bármilyen jómunkásember lehet bájoló. Ők néznek ki általában a legkevésbé varázslónak, főleg mikor felveszik a svájcisapkájukat és kezükben a kőbambival guggoló állásba hajolnak a kilógó dekoltázzsal :-)
Szimbólumaik a kezek és a szerszámok, jül kijönnek a Boszikkal, a Szigilistákkal (szimbolisták??) és az elementalistákkal. De soha nem kínálnának meg egy időmágust a kőbambijukból, mondván a tolvaj paraszt ne igyon az ő sörjükbő'.



D) Illusionist -Illúzionista, Szemfényvesztő
Csak a kezemet figyeljék! Sokan színpadi bűvésznek nézik őket, de egy jó illúzionista veszélyes lehet. Érzéki csalódások, színes káprázatok, félelemgerjesztés, meggyőzés és fundamentás hitelre rábeszélés - ilyen aljas trükkök lapulnak a tarsolyában. Fegyverekeiket soha nem látható helyen hordozzák, és a feltűnő színezetű és rikító öltözetük zsebeiben rejtegetik ezeket az éles kis szerszámokat és füstbombákat.
Szimbólumaik a tükrök és a szivárványok (nem, nem az a szivárvány!). Nagyon jól elvannak a Jövendőmondókkal, a Szimbolistákkal és a Csodatevőkkel, de ki nem állják az elementalistákat.



E) Necromancer - Nekromanták, vagy Halálmágusok
Halál, bűz, belek és még több büdös... Akik járatosak a fantasy világokban, azok tudják, miről beszélek. A Frostgrave békés gótjai a nekromanták, akik szeretnek kölcsönvenni személyes dolgokat - főleg a családod halott rokonai testét, hogy undormányos zombikákokat és csontvázokat teremtsenek belőlük. Nem feltétlenül gonoszak, egyszerűen csak senki sem akar játszani az oviban olyan alakkal, akinek beteges morbid humora van...
Szimbólumaik is hasonló szívderítő dolgok, mint a koponyák, csontok, kaszák és a sarlók (kalapács nélkül!!) Valamiért jól kijönnek a Boszorkányokkal, az Időmágusokkal és az Idézőkkel, de eszük ágába sincs barátkozni a Csodatevőkkel.



F) Sigilist - Szimbolisták, Jelmágusok 
Ők a Frostgrave könyvmolyai és stréberei, ugyanis hatalmukat az olvasásból és a tudásból szerzik. Legalább annyi idegen nyelven beszélnek, mint C3PO, és gyorsabban megfejtenek egy ősi jelet, mint Tom Hanks. A tudás és a könyvtárban eltöltött számtalan éjszaka miatt azonban hanyagolták a konditermet, és satnya testük nem igazán harcra érett... Az esetek többségében fejszék és pajzsok helyett könyvekkel és Galaktika magazinnal rohangálnak inkább.
A szimbolisták szimbólumai a lúdtoll és a rúnák. Szívesen barátkoznak a Csodatevőkkel, az Illúzionistákkal, a Bájolókkal és bármelyik csírával, aki a strand helyett nyáron a sötét könyvtárban rontja a szemét. :-)
Viszont ki nem állhatják az Idézőket.



G) Soothsayer - Jövendőmondó, Látó vagy Szerencsemondó
Ők a varázsgömbbel rohangáló kis mukik, akik késő este a Budapest és Debrecen tévén osztják a pénzenergiát. Nagyon jók a töriből, és a jövőbe is bele tudnak pillantani időnként. Könnyen felismerhetőek a randa, homályos halszemeikről, melyek mindig a távolba révednek. Az öltözködési szokásaik nem mindennapiak, minden ízlési vagy kompozíció elgondolás nélkül válogatják össze a ruháikat, melyeket a különböző történelmi korokból (és az utca sarkon lévő kínai áruházból) szerványoltak össze. Szimbólumaik a (nem vörös!!!!!) ötágú csillag és a kristálygömb.
Élvezik a Csodatevők, Időmágusok és Illúzionisták társaságát, Viszont ki nem állhatják a Boszorkányokat.



H) Summoner - Idézők, Démonológusok
A démonológiáról eszembe jut egy vicces kalandom, amikor a fodrásznál soromra várva felböktem egy Nők Lapja magazint, amiben a démonológiáról volt szó, és illusztrációként berakták Sarah Kerrigant a Starcraft 2-ből. Höhöhö.
Az Idézők több síkon dolgoznak egyszerre, ismerik az átjárókat és az ott lakókat. Ezért előszeretettel ráncigálják át a másik dimenzióból szolgának a titkos kapukon a különböző szörnyikéket, melyek nem feltétlenül gonoszak, de legalább jó randák. Természetesen a démonkák nem mindig örülnek ennek, és gyakran mutatják ki nem tetszésüket a kedves Idéző Hölgynek/Úrnak egy fizikai megtorlás kíséretében.
Szimbólumaik a pentagram (nem, nem a fejjel lefelé álló), és a koncentrikus körök a matekóráról. Jól elvannak a Nekromantákkal, a Boszorkányokkal és az Elementálokkal, de a Szmbolistákkal még egy sör erejére sem ülnek egy asztalhoz.



I) Thaumaturge - Csodatevők
Ha jó a kedved, üsd a tenyered... Vagy keress fel egy Csodatevőt, ők ugyanis a pozitív energiákból varázsolnak, melyek véleményük szerint egy istenségtől származnak. Számomra ők a legrokonszenvesebbek.
Ezek a mágusok fő feladataiknak a gyógyítást, a védelemnyújtást és hasonló emberiséget jobbá tevő dolgokon dolgoznak töretelnül minden idejükben (pl. kínani telefonos PC támogatás).
Nagyon ritkán hordanak maguknál fegyvert, leginkább egy kevésbé agresszív sétálópálcát láthatunk náluk. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden Csodatevő pacifista hippi, egyszerűen csak kerülik a nyilvános erőszak minden formáját. Általában egyszínű köpenyben, kényelmes nyuszis papucsban és fejre húzott kalapban vagy kapucniban császkálnak.
Szimbólumaik a Nap és a háromszögek (nem, nem az Illuminati!!). Szívesen beszélgetnek a Jövendőmondókkal, Szimbolistákkal és Szemfényvesztőkkel, de undorodnak a Dimmu Borgiros Nekromantáktól.



J) Witch - Boszorkányok
A temrészet energiáit bekebelező méregkeverők, átokmondók (Sorvadj el!), akik az üstbe mindent beledobálnak, kivéve az oltalmuk alatt álló állatokat és növényeket.
Az utca embere által terjesztett néphittel ellentétben a Boszorkányok nem csak randa, öreg banyákból áll, soraik között megordulnak fiatal, szép és erős lányok és fiúk egyaránt. A Boszorkányok sajnos szenvednek az úgynevezett "Gyűjtögető", azaz "Hoarder" betegségtől, az úton-útfélen összeszedegetett vackoktól nagyon nehezen szabadulnak meg - lásd rovarok, bogarak, fura alakú kövek, üres csempészett ukrán cigisdoboz stb.
Szimbólumaik a félhold, a denevérek és a macskaszemek (biciklire is rakható :-) ). Egy Boszorkány könnyen összebarátkozik egy Bájolóval, egy Nekromantával vagy egy Idézővel, de a közelébe sem megy egy Jövendőmondónak.




[Varázslat kiválasztása]

Ha eldöntöttük, hogy az általunk vezetett gyűjtögető varázsló a fentebb olvasható 10 típusból melyik legyen, akkor kiválaszthatjuk a varázslatait.Minden új varázsló 8 varázslattal kezd, melyek bizonyos megszorítások mellett választhatóak. Három varázslatnak a saját "iskolájából" kell jönnie, egyenek egy haveri iskolából, a maradék kettőnek pedig bármelyik semleges suliból (de mindkettő különbözőből).
Ellenséges iskolából kezdéskor sohasem választhatunk varázslatot. Ezeknek a bűbájoknak lesz egy idézési száma, melyet a karakterlapra vésünk fel, és kezdetben mindegyik az alap idézési szám lesz. Ez a szám mutatja meg, hogy milyen nehéz az adott varázslatot létrehozni.

[Karakterisztika]

A szerepjátékosok és a terepasztalosok körében jól megszokott értékek: Mozgás, Harc, Lövés, Páncél, Akaraterő és Életerő. Minél magasabb, annál jobb.

[Cuccok]

Üres kézzel nem indulhatunk el fosztogatni, szóval fel kell szerelnünk a mágusunkat (vagy csöcsös varázslónőnket) pár hasznos cuccal. Egy nem mágiahasználónak legalább egy "slotja" kell hogy legyen.
Mágusoknak 5, gyakornokoknak 4, katonáknak 1. Katonák esetén ez természetesen azt jelenti, hogy a hrci felszerelésükön kívül.

[Kész]

És körülbelül ennyi. Kész van Gandalf, a Verébszaros. Következő bejegyzésemben pedig elmesélem, hogyan megy Verébszaros Gandalf hobbitokat toborozni a Megyébe, azaz hogyan fogadhatunk fel zsoldos csapatot magunk köré. Hiszen minden jó érzésű varázsló tudja, hogy "Dangerous to go alone, take this...". :-)


Üdv:
Kaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése