2017. augusztus 6., vasárnap

Bellydance (vendégposzt)

Sziasztok!

A KoW keleti kampánytörténetünk egyik vonala kicsit arabos/keleties hangulatban fog íródni, így az indulatok fokozására felkértem egy nagyon régi ismerősömet, hogy írjon pár szót az általa olyannyira kedvelt hobbijáról, a hastáncról. Fogadjátok szeretettel az Irományát!



Sziasztok!

Felkértek, hogy írjak pár könnyed sort a hastánccal kapcsolatban, mivel hét éve próbálom elsajátítani eme műfaj csínját-bínját, így nagy örömmel fogadtam el a felkérést. Nem is szaporítanám a szót, el is kezdem a mesét a misztikus Közel-Kelet táncáról.



Amikor a nyugati ember a hastánc és a hastáncosnő szavakat hallja a fejében megjelenik egy vízió, egy karcsú párductesű nő, selyemfátyolba burkolózva lejti egzotikus táncát, a pasa közben vágyakozva nézi, shisházik (vizipipázik), a neki felszolgált frissítőt kortyolgatja a hárem többi asszonya féltékenyen nézi a táncosnőt, hisz most ő járt uralkodójuk kedvében. A szobában keveredik a pipa és az egzotikus füstölők illata. Az alábbi videó azt hiszem minden, aminek a Nyugat képzeli ezt a világot.



A táncos neve Samia Gamal, a mai napig ő az egyik leghíresebb egyiptomi táncos-filmcsillag a hastánc aranykoránák egyik legkiemelkedőbb alakja.


Ez a videó is zseniális, zene, tánc, orientális fíling :)

Természetesen a valóság és amit mi itt Nyugaton hiszünk nem igazán fedi egymást. Tegyünk egy kis kulturális kitekintést, hogy jobban megértsük ezt a világot, és ugorjunk vissza 1893-ba, térben pedig menjünk el a chicagói Világkiállításra. Tudom, most meglepődtetek hisz messze kerültünk a Közel-Kelettől és időben nem is tettünk olyan piszok nagy ugrást, de ez az időpont azért lényeges, mert a világ itt figyelt fel a hastáncra, itt kapta a Kelet tánca a “belly dance” elnevezést. A világkiállításon fellépett Little Egypt művésznéven futó, szíriai táncos, Fahreda Mazar Spyropoulos, aki lenyűgözte a közönséget - a zárt ruhákhoz, baletthoz szokott nyugati embert elbűvölte a misztikus(nak tűnő) mozgás. A hastánc és az arab zene rövidesen megjelent a filmvásznon is, úgy ahogy a Nyugat elképzelte, és nem úgy, ahogy ténylegesen megjelenik Keleten.

Az arab országokban a tánc a mindennapok része, az asszonyok, lányok táncolnak, hogy szórakoztassák egymást vagy a férjüket, de tisztességes arab nő nem táncol nyilvánosan. A táncosnő, nem tisztességes asszony. Egyiptomban, Kairóban a szórakoztatónegyed a Muhammad Ali utcában kezdett kiépülni, itt utcán, különböző minőségű vendéglátó ipari egységekben zenészek és táncosok tobzódtak. A XIX. század végén, XX. század elején a turizmus fejlődésnek indult, ami egyfajta kulturális nyitást is jelentett Kelet és Nyugat között. Ekkor a táncosok még az folklór táncokkal szórakoztatták a közönséget, azonban ez nem volt színpadra állítható. Képzeljük el, ahogy telnek az évek, Kairóban vagyunk, az utcák zsúfoltak, az emberek arabul beszélnek, tömeg van, forróság. Próbáljuk átélni az orientális hangulatot, nézzünk tevékről képeket, képzeljük oda a tevesz@r szagát is és érkezzünk meg 1926-ba. 

Ez az az év amikor egy Badia Masabni nevű nő megnyitotta a Muhammad Ali Streeten a Casino Operát. Badiát tekintjük a modern hastánc keresztanyjának, minden amit ma vendéglőkben, színpadon látunk neki köszönhetjük: ő állította színpadra ezt a műfajt úgy, hogy a táncosait elzavarta balettra, és a nyugati táncok (legfőképpen természetesen a balett) elemeit átvitte az egyiptomi folklór táncokba. Megszületett a modern orientális tánc, ezt az időszakot ma a hastánc aranykorának nevezzük. Itt került a fátyol eszközként a táncba, szóval a fátyolfelhőbe burkolózó táncos nagyon is modern élőlény. Minden valamire való táncos Badia Masabnival dolgozott, a hastáncosok nem csak a mulatók csillagai hanem filmsztárok is voltak - ezért is található ennyi régi felvétel a neten.

 

Ő Taheya Carioca, a kor egyik híres táncosnője.
Ezeket átvette a nyugat, például ebben az olasz-amerika filmben is van hastáncjelenet:




Ezt a videót, ha összehasonlítjátok az előző videókkal, már rájöhettek, hogy nagyon hastáncelem nincs benne, és a ruha és esetleg a hangulat idézi fel az orientális világot, de a zene és a tánc éppen csak köszönőviszonyban van vele.
Még James Bond is kapott hastáncot. :)



A lány ujjain egy egy sagat-nak, ujjcintárnyérnak nevezett hangszer van.
A Kelet és Nyugat szépen összefonódott, a Nyugatot elbűvölte a hastánc ezért a Kelet olyanná formálta, ami Nyugaton eladható.
A történet itt nem áll meg, a tánc élő dolog, folyamatosan fejlődik, napokat el lehetne szöszölni, hogy az egyes koroknak milyen volt a divatzenéje, milyen új elemek jelentek meg a táncban, mik voltak a ruhatrendek.
Hogy legyen összehasonlítás alapunk, mutatok egy modern videót, az aktuális kairói táncosdivatról.



Jelenleg a műmell, felfújt száj, póthaj az alap. Nekem jobban tetszenek a régi táncosok, mert sokkal természetesebbek voltak, de a zenem a tánc és a mozdulatok változása nagyon jól látszik.
Rengeteg dologra kitérhetnék még, de úgy gondolom, hogy ha valaki tisztességesen megnézi a videókat, akkor már elég sokat raboltam az idejéből. Kutatni nehéz a témát, kevés írott anyag van még angolul is, ezért döntöttem e téma mellett olyan formában, hogy a laikusok kicsit jobban megértsék ezt a műfajt.

Ugyanitt hastáncműsor rendelhető. :) (Szerk: Nem Kabától, hanem a Hölgytől! :))

Üdv:
Kaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése