2011. július 4., hétfő

Mit tegyünk ha kiújul a múmia? - 2.rész

Üdv mindenkinek!

Ahogy ígértem, jelentkezek az írással, amit megígértem múltkori alkalommal. De mielőtt belecsapnánk, közérdekű közleményként bejelentem, ha minden jól megy, akkor én és az orkjaim a nyár legemlékezetesebb warhammer buliján, a kerekegyházi Fluffisztánon fogunk tombolni és vámpírkártyát játszani az öreg Daxival. Természetesen az egriekkel megyek ;-)

Jövőbeli Kabaman: Törölve, meló miatt, helyette É-D.

Na szóval, az egységek.

A mai alkalommal kivesézzük a legerősebbekket, a holtak nagyfőnökeit, hőseiket.

LORDS, HEROES, CHARACTERS


Tomb Kings and Tomb Princes:
Átlagos mozgás, jó közelharci értékek, bár még így is lassabbak, mint egy hétköznapi elf. A vezetési értékük remek (9/10), és az 5-ös szívósságukat is megirigyelné minden ork.
Spec szabályaik közé tartozik a Nehekharan Undead (mostantól NU-nak rövidítem), és mivel körbe vannak tekerve papírral, érzékenyek a tűzre (Flammable).
Vicces dolog az Átok. Ha elintézzük őket, az ellenséges egység azonnal szenved D6 darab 5-ös erejű ütést (Prince esetén csak S4), amik tovább növelik a CR értékét az ellenségnek.
A másik a "My Will Be Done" (MWBD), amely azt mondja, hogy ha a főnökét az ellen beteszi egy osztagba, a nagygóré módosítatlan WS-ét fogja használni közelharcban. Barátságos karaktereinek és a hátasoknak szerencsére nem adhatja át (húúú, WS6-tal ütő csonti lovak, még csak az kéne!).

Kaba mondja: Ha van hozzáférhetőségünk bármilyen égő cucchoz (Lore of fire, tüzet okozó varázstárgy, vagy zászló), akkor érdemes beruházni rá, mikor a főnököt akarjuk kiiktatni. Akárcsak a Hierophantot, őt is nehéz lesz kiszednünk az ellenség seregéből, és ha kiiktatjuk, akkor is csak a magas Ld-t tudtuk leszedni. Ha challenge-ben hívjuk ki a múmiakirályt, akkor CSAK a kihívást intéző hős kapja meg az átkot, így érdemes beküldeni olyan hősöket, amik nagyot és/vagy sokat ütnek (ha lángolnak még jobb), és hiányuk nem fog fájni a továbbiakban. A MWBD-nak köszönhetően nem kell sokat mozogni a harctéren, hogy találkozzunk a főnökkel, bár ha oldalba kap minket egy lovas egységgel, az fájni tud, így különösen figyeljünk oda azokra az egységekre, ahol ott kuksol a csontikirály/herceg.

Liche Priests:
Elsődleges célpontunk. Átlagos karakterisztikákkal, orklassúsággal. Ő a sereg első számú varázslója, akikből kerül kijelölésre a Hierophant. Varázsolhatnak Nehekhara, a Fény és a Halál varázslataiból. Ő is NU.
Kaba mondja: Ha őket kiszedegettük, a győzelem a miénk. Azonban óvatosan közelítsünk hozzá, keményen fel tudja buffolni a csontikat a környékén (pl. fényből ad Always strike firstöt), és a csúnya Purple Sun-t is ránk köpheti. Ha mégis visszasül a Purple sun, ő legalább akkorát fog szívni, mint mi, hiszen az ő kezdeménye is a béka segge alatt lapul. Ijesszünk rá lovasegységekkel, hátha bekockáztatja :-)
Sajnos a papok nem éghetőek...

Tomb heralds:
Ők azok a bunyik, akikkel farkasszemet kell néznünk, ha le akarjuk vágni a kulcsszereplőket az ellen soraiban (lásd Sworn Bodyguard szabály). Átlagosnál erősebb közelharci értékek, magas LD, három támadás átlagos kezdeménynél. Szerencsére őket is meg lehet sütni könnyen a bográcson, NU-k, és rendelkeznek a Killing Blow szabállyal.
Érdekes szabályuk is van, a Sworn BodyGuard. Ha olyan egységben vannak, amiben egy csontikirály vagy egy herceg is, akkor kinevezhetőek egy, azaz egy fontos szereplő testőrének. Egy kari --> egy testőr, ez egy szigorú 1:1 kapcsolat, ahogy adatbázisrendszereket oktató tanárom is mondaná. Mikor a fenség szenved egy sebet, dobjunk kockával. 1-es esetén tényleg bekapja a sebet, 2+-on azonban a Herald beveti magát a főnök elé, és leveszi a sebet magára.

Kaba mondja: Szerencse egy testőrt lehet csak egy karihoz rendelni, így nem kell végigküzdenünk magunkat egy 4+ fős biztonsági gárdán, míg bemoshatunk egy jó nagyot a felségnek. Külön jó dolog, hogy kihívás esetén nem avatkozhatnak közbe, így a tomb kingeknél leírt taktikám ugyanúgy él.

Necrotects:
Ők a tomb king sereg művészeti szakon végzett fiatal diplomásaik. Átlagosnál jobb közelharci értékekkel lóbálják ezeréves póniszőrös ecsetüket (
mikor ezt írtam, az inkvizítoron tombolt a pónimánia, remélhetőleg mikor ezt olvassátok, a pónikat visszatereltük a szegedi topik karámjába). Ők is flambírozhatóak, gyűlölnek mindenkit, és persze NU-k.
Amivel kitűnnek a szürke tömegből, az a két különleges szabályuk:
-Wrath of the creator: Minden egységnek, amiben benne van, adja a Hatred szabályt. Ha meghal, akkor természetesen már nem.
-Stone shaper: 12"-re bármely animált konst
rukciótól regenerációt ad (6+)-ra.

Kaba mondja: Bár elsőre nem tűnik tápnak a 6+ reg, gondoljunk csak bele, milyen gyilkos kombót tudunk összehozni vele. Van egy animált konstrukciónk (ami lehet egy böszöm-böszöm warsphinx is), amibe elég beütögetni a sebeket a
magas szívósság miatt, aztán még abból kettőt le is vesz (zászló + hierophant bácsi), és akkor még 1/6 eséllyel még így sem megy be a csapásunk... Ettől még nem lenne életveszélyes, de a Hatred miatt érdemes, ha odafigyelünk, melyik egységben kuksol, mert különben kellemetlen meglepetésben lehet részünk. Főleg ha a TK is bent van a csomagban a hatos WS-SEL.

NEVESÍTETT HŐSÖK

Akárcsak az új kiadású seregkönyvekben, a sírok urainak kódexében is két kézzel turkálhatunk a használható és használhatatlan karakterekben. Nézzük át röviden, melyik miről híres, mire kell figyelnünk, ha ellenfelünk szerepeltetni a csata színterén.

Lords:
Settra the Imperishable (475)
A nagy Settra személyesen, kedvenc szekerén csücsülve, ami nem csekélyebb nevet kapott, mint "az Istenek szekere". Közelharci képességei átlagon felüliek (főleg a WS7), gyorsasága hasonlóan átlagos, karakterisztikákban szerencsére nem egy legyőzhetetlen atomtáp félistennel állunk szemben. Az öreg egyszerre TK és Liche Priest is, ami bár figyelemreméltó, de csak Level 1-es, és csak Nehekhara varázslatait tudja. Spes szabályai: The Curse, Flammable, My Will Be Done, NU (Nehekharan Undead). És még egy: Settra the Great, ami 18"-ra szélesíti ki a parancsnoki képességeit a csontkirálynak. Ez eddig nem annyira vészes, de lássuk, milyen varázstárgyak figyelnek a király zsebeiben!
  • The Crown of Nehekhara:
    Enchanted cucc, ami a My Will Be Done (mindenkinek adja a WS-t) nem csak arra az egységre vonatkozik, amelyikben benne van, hanem 6"-re tőle minden barátságos NU egységnek. Nem rossz, nem rossz, de én keveslem ennyi pontért azt a 6 inchet.
  • The Chariot of Gods:
    Enchanted. Settra kedvenc kaszás szekerén ül, amelyet négy csontpaci húz. Olyan erővel csattan be a szekér, hogy az becsapódása mágikus és perzselő (Flaming attack) támadásnak minősül, és páncélja is erősebb, 4+-os. Na ezzel már lehet kombinálni rendesen, főleg ha a driád osztagunkba csapódik egy ilyesmi, vagy ha netán mi magunk is Tomb kingeket vezetünk.
  • The Scarab Brooch of Usirian:
    Talizmán, ami 4+-os ward mentőt és mágikus ellenállást(1) ad Settrának. Na ezt nevezem tökéletes védelemnek! Ha nem dobná meg az öreg a szekeres 4+-ot, akkor van esélye még egy 4+-ra (mágikus támadások ellen 3+-ra).
  • The Blessed Blade od Ptra:
    Mágikus fegyver, az ettől kapott találatok szintén mindenkit megperzselnek. Mentő nem dobható ellene, plusz ha a szerencsétlen illető egy karakter vagy egy szörny, aki egynél több sebet kapott be, -1 módosítót kap a találatra (lövés, közelharc) a JÁTÉK VÉGÉIG. Überfasza!
Kaba mondja: 2000 pont alatti csatákban nem nagyon fogunk találkozni vele a magas pontértéke miatt, nagy csatákban is csak akkor, ha az ellenfél kifejezetten chariot seregre gyúr. Szóval érkezése nem lehet váratlan, és akárcsak a TK sereg többi része, ha az ellenfél gondolkodás és támadás nélkül bezavarja egy keményebb egységbe, könnyen otthagyhatja a fogát, hiába a 4+/4+ mentő.

High Queen Khalida (365)
Nagyon gyors mozgás, magas WS, jó szívósság és erő, piszok sok attack, és 9-es kezdemény! Jesszus mária, mintha egy sötételf és egy ork vezér karakterisztikáit összerakták volna, és beletekerték volna egy szexi Kleopátra múmiába! Lássuk, mit kapunk ezeken kívül még a pontunkért. Spec szabályok: Always Strike First, The Curse, Flammable, Hatred (Vampire counts), NU, Poisoned attacks. Nem lennék a vámpír játékosok helyében, ha Khalida a pályán van... -Incarnation of the Asp Goddess: Khalidát annyira átjárja a kígyóistennő hatalma, hogy ellene a mérgező támadásoknak nem elég találnia a bizonyos értékig (pl. 6+), ezen kívül még sebezniük kell rendesen. Azaz minden mérgező támadást simává konvertál. Nááájsszzz.... -Blessing of Asaph: A kígyóistennő rámosolyog Khalida követőire is. Bármely csontvázíjász egység, amibe Khalida csatlakozott, az ő BS-ét használja (BS 3), és mérgező lesz a támadásuk. Khalida mágikus tárgyai:
  • The Venom Staff:
    Arcane cucc, 5-ös szintű Bound spellel. Egy mágikus lövést lehet vele elsütni 24"-re, ami sikeres megidézés esetén 2D6 darab 4-es erejű ütést okoz. Semmi különös nincs ebben a fegyverben, az oly sok seregben megtalálható piff-puff mágikus lövés.
Kaba mondja: Erre a karakterre érdemes befektetni, de szintén csak 2000 pontban és afölött. Bár megtévesztő lehet, hogy lövős egységeket buffol, és mégis közelharcban tündököl, én átlátom benne a taktikai lehetőséget. Tegyük bele egy 30-40 fős csontváz íjász egységbe, az ellenséget amíg tudjuk lőjük (4+-ra mindig találunk módosítóktól függetlenül, erről később), mérgezünk. És ha az ellenfél közelér, akkor sem kell befosnunk, mert a megtizedelt ellent Khalida kezelésbe veszi, és legalább 3-4 fix találatot visz be, mielőtt bármit is csinálna. Vámpír seregnél még rosszabb eset. Nagy csatákban gyakori vendégünk lesz!

Arkhan the Black (360)
Arkhan, a Liche Király, ki régen a gonosz Nagash követője és támogatója volt. Ráadásul nem egy híres hős kardjától esett el, hanem egy névtelen katona ráhajított lándzsájától, ami azért valljuk be, elég ciki. Mióta feltámasztották és Nagash ismét megbukott, a többi Tomb king megtűri maga mellett. (Akit bővebben érdekel, olvasson utána bátran.) Karakterisztikája elég erős, ahhoz képest, hogy 4-es szintű varázsló (és TK is), közelharcban is megállja a helyét (WS4, S5, T5, W3, A3). Varázslatai a Halálmágiából jönnek, ami tökéletes alacsony kezdeményű seregek ellen (orkgobbók, törpék, gyíkok, másik tk). Spec szabályai közé tartoznak: The Curse, NU, Flammable, semmi extra más dolog. Azonban neki is van varázstárgya, nem is egy, hanem mindjárt három:
  • The Tomb Blade of Arkhan:
    Mágikus fegyó, ami minden, közelharcban ellenségbe bevitt mentetlen seb esetén Arkhan egysége azonnal gyógyul annyit, amennyi sebet okozott, a Resurrecting Fallen Warriors szabály alapján. Nem rossz, nem rossz! Önfeltöltős aksi egység :-)
  • Staff of Nagash:
    Arcane pálca. Az ellenség mágiafázisa végén elraktározhat Arkhan 3 felhasználatlan dispel kockát, amit a következő mágiafázisa elején felhasználhat. Viszont ha Arkhan meghalt, akkor az ínséges időkre félretett kockák is szertefoszlanak.
  • The Liber Mortis:
    Arcane könyv, ami Arkhan mágus szintjét 5-re emeli! Ha a könyv elpusztul, ez a szint elveszik, és egy véletlenszerűen kiválasztott varázslata is.
Kaba mondja: Elég tápos kis karakter, 5-ös szintű, death-ből varázsol, nem fogjuk szeretni, főleg ha a seregünk 80%-a kettes vagy egyes kezdeménnyel rohangál. Szerencsére elég drága, így kis csatákban nem fogjuk látni (remélhetőleg).

Grand Hierophant Khatep(330)
Ím a TK nagy Hókuszpókusz másik mestere, akinek mágikus ereje Arkhanéval vetekszik. Vagy mégsem?
Karakterisztikái átlagosak, a T4 és a W3 kicsit erősebbé teszi, ha baj van. 4-es szintű varázsló, Nehekhara varázslatait ismeri, abból viszont szorgalmas volt, és mindet megtanulta (Loremaster). NU természetesen. További spec szabályai még: -Grand Hierophant of Khemri: Ha őt hozod, ő lesz automatikusan a sereg Hierophantja. Nem túl meglepő, de jó, hogy külön kiemelték. Khatep mágikus fegyverei a következők:
  • The Liche Staff:
    Ősi arcane rézpálca. Miután kidobta a castot a varázslatra, úgy dönthet, újradobhatja, ha nem tetszik neki az eredmény. Még akkor is, ha IF-et kapott. (Ne feledjük, az ÖSSZES kockát újra kell dobnia!) Egyszer használhatja egy körben, elég hasznos cucc, hogy ne szálljon el olyan könnyen a 4-es szintű varázslónk az egységével együtt olyan hamar. Lájkolom.
  • Scroll of the Cursing Word:
    Arcane tekercs, egyszer használatos. Mikor az ellenség (azaz mi) elnyomott egy varázslatot, Khetap felolvassa a tekercset, ahelyett, hogy megpróbálná dispellezni. A varázslat sikeresen lefut... mármint létrejön (ej, a sok informatika mostanában megártott), de az ellenséges varázslónak azonnal dobnia kell egy Szívósságtesztet. Ha megdobta, minden király, de ha nem, akkor soha többé nem varázsolhat, a tüdeje megtelik homokkal, vagy a szája telemegy undorító bogarakkal, és a játékban már nem tud varázsolni. Ha az elrontott teszt ráadásul 6-os lett, a rontás mellett még bekap D3 sebet is, ami ellen nem dobhat mentőt. Kis szívósságú varázslók ellen gyilkos varázstárgy.
Kaba mondja: Végre egy 4-es szintű varázsló, akinél legalább van életbiztosítás, hogy IF esetén nem válik köddé a legelső mágiafázisunkban. A tekercs is hasznos lehet, az ellenfél kis szívósságú varázslóit ki lehet vele iktatni (pl. skink priestek, elf mágusok, gobbó mágusok, emberek). Annyira nem tartom hasznosnak mégsem Katephet, mert bár tudja a nehekharai varázslatok mindegyikét, nem hiszem, hogy 2000 pont alatt találkozunk vele, a versenyen inkább két kisebb Priestet fogunk látni a pályán, egy nehekharásat és egy light/death beállítottságút. Én nem nagyon számítok őkelmére, főleg a 8. kiadás varázslási szabályaival. Fluffos, vicces, jó tud lenni, de nem találom erősnek, főleg nem táposnak.

Heroes:
Ha csak a pontértékeket nézzük, a Hős szekció elég erősen le van csökkentve a Lordokhoz képest. De vajon kisebb költségért mennyire hatásosak? Mindjárt kiderül!

The Herald Nekaph (120)
Nekaph fel a vizet! :-) Nevesített Tomb Herald, elég jó közelharci értékekkel, átlagos kezdeménnyel. Spec szabályokban nem szegény: Flammable, Killing Blow, NU, Sworn Bodyguard(erről később beszélek, de sejthető, micsoda). -Settra's Champion: Ha lehetséges, Nekaphnak kötelező kihívásokat intéznie és elfogadnia. Minden sebzésre, amit bevitt, 5+-ra Killing Blow-t kap, és 5+-os Ward save-t a kihívás idejére. -Herald of Despair: Az ellenséges egységek, akik talpkontaktban vannak Nekaph bajnokkal, plusz egy kockával dobják a fear testet, és a legkisebbet kiveszik. Elrettentés nagy mestere ez a Nekaph! Van egy varázstárgya is, ami szintén nem elhanyagolható: -Flail of Skulls: Kétkezes varázsfegyver, +2 erővel üt a közelharc első körében. Plusz multiple wounds(2) szabálya is van.

Kaba mondja: A T4 és a W2 nem egy erős életbiztosítás a mostani kiadás elvadult karakterei ellen, de kisebb játékokban csúnyán ki tudja szedegetni a karaktereinket, ha nem vigyázunk. Próbáljuk meg minél hamarabb kiütni kihívásban. Halott Nekaph, jó Nekaph.

Prince Apophas (130)
Magyar rajongók körében nem lesz túl nagy elismerése a neve miatt... De mennyire életképes a játékban Apo... khm Szkarabeus herceg? Karakterisztikái átlagosak, de elég sok ütése van, magas Ld-vel, ami jó. Spec szabályai: Entombed Beneath the Sands, Fly, NU, Regeneration, Strider, Terror. Nem rossz, de már ebből láthatjuk, ő inkább meglepetésből fog támadni az ellenfelére, nem fog a sereg élén menetelni túl gyakran. Ezen kívül még három érdekes spec szabállyal rendelkezik: -Desert Revenant: Nem csatlakozhat egységekhez, nem lehet a sereg generálisa. Ez mondjuk várható volt, hogy egy ellenség háta mögött kibukkanó hőstől ilyet ne várjunk. -Scarab Prince: Ahogy már sejtettük, Őbogársága különleges, mégpedig abban, hogy teste nagyrészt galacsinhajtó bogarakból áll. Húú... előbb az az ominózus név, mostmeg ez... szegénnyel jól kitoltak odafent. Kettes erejű lehelettámadása van, és ha eplusztult (bármely értelemben), a modell levétele előtt minden ellenséges egység 2D6"-en belül kap 2D6 darab 2-es erejű ütést, ami lövésnek minősül. -Soul Reaper: Amint feljön a harcmezőre a csávó, jelöljünk ki egy ellenséges karaktert, akire Apophas vadászik. Minden rontott találatot és sebzést ellene újradobhat a bogárhős.

Kaba mondja: Ha túl tudjuk magunkat tenni a neven, a bogarakon és a sz@rrárobbanó spec képességeken, akkor elég hasznos karaktert faraghatunk belőle. Kitűnő hátul ácsorgó mágusok levadászására, terrorjával hazakergethetünk pár íjász egységet, és a sok támadásával a harcigépeket is meg tudjuk bontogatni. Sajnos hiába bogár, a mozgása átlagos, így majd érdemes lesz vele bujkálni a lövészek elől, ha partizánkodni akarunk vele a homokból kibújás után az ellenség háta mögül.

Szerintem 130 pontért megéri hozni kicsi és nagy csatákba is, az ellenség meg hadd rágja a körmét, melyik varázslóját fogja hátul megenni Apophas. Figyeljünk rá, inkább hagyjunk hátul egy egységet, amivel le tudjuk gyűrni, szerencsére a hármas szívóssága nem olyan nagy kaland lenyomni, és mindig utoljára fog ütni (kivéve ha a mi lassúságunk is olyan, mint egy hibernált teknősé).

Ramhotep the Visionary (110)
Lássuk hát utolsó hírességünket, Quatar büszkeségét. Bár ő volt Nehekhara legnagyobb művésze, karakterisztikái elég átlagosak. Speciális szabályai is nagyon hasonlóak egy sima művészéhez: Flammable, Frenzy(!), Hatred, NU, Stone Shaper, Wrath of the Creator. Mégis akkor mi kerül ennyibe rajta? Két különleges szabálya van: -Frantic Fervour: Ramhotep Frenzyt ad az egységének, ahová csatlakozik, ami nem egy elhanyagolható dolog. -Master Artisan: A játék kezdetén véletlenszerűen válasszunk ki egy barátságos Animated Construct szabállyal rendelkező egységet. Ebben az egységben minden modell újradobhatja az elrontott páncélmentőt! Na, ez már tuti.

Kaba mondja: Tehát így összehozható kombó: 12"-en belül minden, eleve magas szívósságú constructnak okozot sebekre dobott páncélmentőt újradobhat, aztán két sebet alapból levesz (zászló + hierophant), aztán a maradékot regenerációból le is veheti (6+). Nem rossz, mi? Kis pontszámú csatában is számíthatunk rá, hogy ott fog ügyködni az öreg a constructok körül.

---------------------

Többet akartam írni még a mai cikkbe, de inkább lezárom a hősöknél, és legközelebb jelentkezek az egységekkel, addig is emésszétek az elmondottakat. És ahogy múltkor is említettem, Kaba sem mindenható, mint a Mikulás, így a megjegyzéseket és korrigálásokat továbbra is várom a kommentek közé, vagy priviben, ahogy jólesik.

Addig is pihenjetek, és bográcsoljatok sokat!

Üdv:
Kaba

5 megjegyzés:

  1. Lájkoljuk az ismertetőket biza, ez is jófajta darab.
    Mr. Alex, csak nem te vagy az előző rész 2. képén?

    VálaszTörlés
  2. Setrát és Khalidát nagyon kinyírták. :(

    VálaszTörlés
  3. Petrow:
    Nem, annyi vécépapírom nincs :-) Amúgy remélem nem bánod, hogy itt-ott csórom a review stílusodat, Petrow mester!

    Fattyú:
    Nem ismertem Khalidát, mit tudott előző kiadásban, de amit most tud, az is elég jó!

    VálaszTörlés
  4. Régen lehetővé tette, hogy +2 pontért minden íjjal felszerelt model mérgezzen. (és ő D3-at sebzett méreggel). Illetve nem lehetett dispellezni körönként egy lövetését/üttetését, más volt az átka, a botja meg immobillá is tett.

    VálaszTörlés