2011. július 5., kedd

Mit tegyünk ha kiújul a múmia? - 3.rész

Üdv mindenkinek!

Nem akarom a végtelenségig elhúzni a Tomb kingeket, van itt még más is, amiről beszélni kell, így a mai alkalommal kicsit szűkszavúbban foglalom össze a gondolataimat majd egyes egységekről.

NU EGYSÉGEK A TOMB KINGS SEREGBEN
Skeleton warriors, skeleton archers, skeleton horsemen, skeleton horse archers
Csontok, csontok, száraz csontok mindenütt. A csonti harcosok és íjászok ritka gyér karakterisztikákkal harcolnak, egy mérgesebb gobbó is le tudja őket fejelni. Szinte minden értékük kettes és 3-as ezeknek az egy sebes csontkollekcióknak, de ezt kárpótolja az NU szabály. Így ha rosszul dobjuk ellenük a fear teszteket, minket fognak kiröhögni a pókhálós élőhalottak.

Íjászok:Nyomkövetős íjak, lásd két résszel ezelőtt.

Lovasok: Vanguard képesség, 8-as sebesség, ami a csontiknál a leggyorsabbnak számít, bár marcholni ők sem tudnak (NU miatt).

Lovas íjászok: Fast cavalry, NU, nyomkövető íjak, scoutsok. Nagyon nagy taktikai lehetőségeket látok bennük, szerintem a TK sereg legalkalmazkodóbb egysége: támogatás, hátbakapás, harcigépfenyegetés, march blokk, karakterbusz, és persze az íjászkodást a lovaglás sem modifikálja le). Baresz egység, a figurák sajnos elég randák, de ezzel törődjön az ellen. :-)


Skeleton Chariots
Az egyiptomi hullák legjellemzőbb és legkarakterisztukusabb egysége, gyakran láthatjuk a mezőn, sőt léteznek olyan seregek, amik főleg erre az egységre építkeznek. Gyorsak, mobilisak, az ütéseket sajna nem bírják annyira, egy nyílzápor is elviszi őket, nemhogy egy ágyúgolyó.


Spec szabályok:
nyomkövető nyilak, NU, de van két szabály, amik igazán egyedivé teszik ezt az egységet:

-Chariot Legions:
Egymás mellett ha hárman vannak, már kapják a sorbónuszt. Ezt a sorbónuszt hozzáadják az Impactjuk erejéhez.
-And the tomb kings rode to war...: (Azaz az út szélén stoppolós szabály :-))
Szekéren csücsülő karakterek csatlakozhatnak szekeres egységhez. Még akkor is az egységben maradhatnak, ha elvesztették a járművüket, de ha gyalogosan hagyják el az egységet, többé nem csatlakozhatnak vissza semelyik szekeres egységhez.

Kaba mondja: Egy full szekeres lista mindenkit megizzaszt, főleg ha az ellenség olyan könyörtelen taktikus, mint mondjuk KisGecko a miskolciaknál. A szekereket NEM szabad beengedni közelharcba, mert mielőtt annyit mondanánk "gyünaszekér", már be is csattantak a sorainkba.
Ha még egy Necrotecht vagy egy TK is ott va
n a szekereken, akkor aztán keresztet vethetünk magunkra.

Próbáljuk meg lelövöldözni őket, az 5+-os me
ntő és a T4 nem megsebezhetetlen, főleg 3 sebes szekerek esetén. Ha én vezetnék szekeres sereget, előbb az ellenségre tolnám a szívósabb egységeket (pl. 30 fős csontikat, tomb guardokat, animated constructokat), majd oldalba kapnám az ellent. Úgyhogy vigyázzunk a szekerekkel!

Tomb guard:
Ők a sima csontik feljavított változataik, a vámpír grave guardok egyiptomi megfelelőik, akikbe már könnyen beletörhet a bicskánk. Átlagon felüli erő és szívósság, embersebességű kezdemény, killing blow, NU. Ők a feltartó erők, a sereg üllői, akiket elég keményen fel lehet buffolni tomb kingekkel/princekkel és necrotecht-tel. Kétszer is gondoljuk meg, bezavarunk-e egy egységet ebbe a kőkemény csontvázőrségbe!

Carrion:
Ők az igazi dögkeselyűk, ugyanis már meg vannak dögölve :-)
Repülő NU bestia egységek, átlagnál kicsit jobb közelharci értékekkel és borzalmasan alacsony Ld-vel.Kaba mondja: A modellek baromi randák, de taktikai szerepük kárpótolja őket: gyorsak, bekerítenek, és megeszik a hátul bámészkodó, védtelenül hagyott mágusokat és hadigépeket. Fél szemmel figyeljük őket mindig.

Tomb swarms:
Galacsintúró bogarak mászkáló-csipkedő hada. Átlag alatti karakterisztikájú egység, de hála Swarm szabályának, sokáig fel tudja tartani egy-két kisebb, de taktikailag fontos egységünket. NU, mérgező támadás.

Kaba mondja: A magas LD és a homoki Deep strike (Entombed) ordítja magáról, hogy ezt az egységet is az ellenség háta mögé, vagy orrába érdemes beteleportálni. Olvastam olyan taktikát, ami arról szólt, hogy 2-3 ilyen base megjelenik az orrunk előtt, és mire átgyaloglunk rajtuk, az ellenség már rohamtávban feni a kardjait ránk. Szörnyek előnyben (stomp)!

Meganimált konstrukciók - életre kel a kő

Necropilis knights
Monstrous "surfing" cavalry. A lovas egy jó közelharcos, míg a hátasa egy elég kemény közelharci szörnyike(S5, T4, W3). Magas Ld, átlagos kezdemény, és gyorsaság a fő fegyverei.
Spec szabályai:
AC(Animated Construct), a lovasok Killing blowolnak, NU-k, míg a kígyók mérgeznek.
-Stone Hide: 3+-os páncélmentő, amiben már minden benne van.

Kaba mondja: Na, ezzel mit tudunk kezdeni? Amit általában az ilyen fajsúlyos nehézlovassággal: nekimegyünk vagy egy hamar ütő egységgel és megszedjük őket (High elves, Démonettek, Dark elfek stb), vagy ha alacsony az I-nk, akkor ráküldünk egy még szívósabb egységet (Bloodcrushers, Kroxigors stb). Ne engedjük, hogy ők rohamozzanak, tegyünk meg mindent az ellen, hogy kicselezzen ez az egység minket, mert egy jó helyre ment oldalbatámadással végigrághatjk magukat az egész seregünkön.

Sepulchral stalkers:
A másik kígyós egység, a necron wraithok ősi leszármazottjaik, akik a föld alól bujkálnak kifelé, nem szeressük őket. Közelharci karakterisztikájuk hasonló a nagybátyjukéhoz, csak meg vannak fejelve a homokból.
Spec képesség:
-Transmogrifying Gaze: Lövési támadás, 8"-ra, 1-es erővel, ami nem annyira nagy szám, de van itt még valami. Nem kell dobnia találatra, helyette artillery kockát kell dobni lövéskor (minden egyes stalkerre az egységben), majd össze kell adni ezeket. A célpont ennyi automatikus lövést kap be. Sebzésre pedig úgy kell dobni, hogy az ellenség szívósságából kivonjuk az ellenség kezdeményét. (Kezdemény nélküli egységekre nem hat) Mentőt természetesen nem lehet dobni ellene.
Véééégül, ha Misfire-t dobunk, a stalker kapja be a sebet, méghozzá D3 automatikus sebet.

Kaba mondja: Vicces és erős egység, de semmiképpen sem tápos a misfire lehetősége miatt. Azok a vezérek, akinek serege nagy szívósággal és kis kezdeménnyel rendelkeznek, körberöhögik ezeket (orkok, törpék, gyíkok), az elf seregeknek azonban keményen fel kell húzni a gatyát.

Ushabti:
Régi monstrous ismerősök még az előző seregkönyből. Egyiptomi állatfejű alkotások bazinagy íjakkal és jó közelharci képességekkel. AC, NU, és Arrows of Asaph.
Felszerelésük egy bazinagy íj, ami lándzsa méretű nyilakat lő ki 30"-re, 6-os erővel Volley fire-t.

Kaba mondja: Legyőzésük elég körülményes, és ha minden borul a TK játékosnak. Ha van seregünknek sokat lövő egysége, vagy ami bír ütni és tűrni sokat, akkor érdemes ráküldenünk az ushabtikra. Sajnos nem éghetőek, és ha közel jönnek, sokat is támadnak. Mindig 5+-ra találnak, így az esetek 30%-ában még lőni is fognak minket. Ezt az osztagot még nehezebb legyőzni, ha közelben ólálkodik a Hierophant, és a nevesített necrotecht, de még ha azokat is kiszedegetjük, akkor is beletörhet a fogunk, mert még akkor sem akarnak meghalni a magas Ld miatt.

Tomb scorpions:
Gyors, jözelharcban gyilkos, jó Ld, átlagos kezdemény, és szörny. Ha TK ellen játszunk, gyakran fogunk vele találkozni nagy és közepes pontszámú csatákban. AC, Entombed, Killing Blow, Magic resistance(1), NU, mérgező. Összesen 85 pont, és speciál... Te jó ég, ez nagyon durva...

Kaba mondja: A TK-sereg egyetlen egysége, amire azt mondom, hogy TÁP. Gondolom GW-nél sok fém skorpió maradt raktáron, és így tonnaszámra tudják eladni. Mindegy, nem az én dolgom, inkább az, hogy lehet megölni. Próbáljuk hadigéppel lelőni. Vigyázzunk, oldalba ne kapjon, mert úgy járunk mint a személygépkocsi, akin átment a 21:05-ös vonat.
Sajna nem gőzzel működik, így nem elég bele 2-3 sebet lőni csak, itt mind a hármat le kell lőni, de úgy, hogy legalább 5 seb menjen be (AC miatt).
Esetleg mágikus fegyverekkel gyilkolásszuk, vagy olyan fegyverekkel, ami ellen nincs sima mentő.
Igazából más ötletem nincs, ha valaki még tud valami jó tanácsot skorpió ellen (pl. belelököm a vulkánba tanács nem számít), az írja meg nekem a megjegyzésekbe, mert én is kíváncsi vagyok rá.


Szfinxek

Róluk nem igazán szeretnék szót ejteni, ahogy a két kőóriásról sem, mert legyőzésük elég hasonló. Nagy szívósságú szörnyetegek, szerencsére nem olyan sok sebbel. Nyílvető, ágyú a barátunk, illetve a seregünk legtáposabb részeit rá irányítsuk!


Egyéb egységek

Casket of souls:
Egy nagyon különös war machine, amit két őr vigyáz, és amelynek segítségével a pap varázsolgat. (Az elveszett frigyláda fosztogatóiból a láda egyik filmhű másolata :-))

A láda szívóssága a legnagyobb az egész Fantasy játékban (10), de szerencsére csak 3 sebe van, és amióta 6+-ra minden sebez, azóta nem lehetetlen ezt sem legyűrni. Főleg, hogy közelharcban a 3-as szívósságú csontikat kell ütögetni (akik mellesleg NU-k és Killing Blow-oznak).

Spec szabályok:
  • Light of Death:
    Bound spell (level 5). Amíg él a Keeper, és a láda nem lett mozgatva, addig lehet használni. Direkt támadás, 48"-re, a cél dop egy Ld-tesztet 3D6-ra, és összeadja a három dobás értékét. Ha átment, örömbódottá', ha nem, akkor annyi automatikus sebet kap amennyivel rontotta, amik ellen nincs mentő. Nem rossz, az ellenség alacsony Ld-jű dögeit meg lehet csipkedni vele (trollok, goblinok, ellenséges élőhalott szolgák stb).
    De itt még nincs vége a mókának.Ha megvolt az Ld dobás, dobjunk egy kockával. Ha a dobott eredmény 3 vagy több, akkor választhat a láda tulajdonosa egy másik, közelharcban nem lekötött egységet 6"-re az előbbi céltól, és arra ugyanez a varázslat hat. Addig pattog ez, míg vagy nincs meg a 3+, vagy nincs több célpont. Szerencsére egy egységen csak egyszer pattan a varázslat, és csak egyszer varázsolható egy mágia fázisban, így egy determinisztikus varázslattal állunk szemben.
  • Covenant of Power:
    Ha legalább egy, vagy több láda van a seregben, a TK játékos D3 PD-t kap.
  • Unleashed Souls:
    "Ne nézz odaaaa!"-ordította Indi. Ha elpusztul a lelkek ládája, akkor dobni kell minden (barátságos és nem barátságos) egységre 12"-en belül. 4+-ra az egység szenved D6 darab 6-os erejű mágikus ütést.
Kaba mondja: Ha kezdő TK játékossal van dolgunk, a casket elég közel lesz a serege ahhoz részéhez, amit a láda felrobbanásával erősen meg tudunk szedni. A ládát kilőni messziről nagyon nehéz a T10 miatt, de közelharcban leszedhető 2-3 kör alatt. Küldjünk rá scoutokat, vagy fast cavalryt, olcsó repülő egységeket, és mikor szétreped a láda, dőljünk hátra, és élvezzük a látványt.

Screaming catapult:
Szintén egy másik hadigép. Egy sima kőhajítóként működik, aminek különlegessége, hogy minden lövése perzsel(flaming attacks) és mágikus. Plusz, minden egység aki 25%-os vagy annál nagyobb sérülést kapott a katapulttól, pánik tesztet kell dobnia (gondolom ez azt jelenti, hogy azoknak is, akik általában nem kéne).
Van egy fejlesztése, a Skulls of the Foe. Ez annyit tud, hogy ha az ellenség pániktesztet dob a lövése ellen, akkor -1-el dobja.

Kaba mondja: Járjunk el ellene úgy, ahogy minden más stone thrower ellen. Ha a seregünkben vannak tűzre érzékeny egységek, akkor biztosak lehetünk abban, hogy ők lesznek az első célpontjai (driádok, faemberek, trollok stb).

VÉGE

Remélem sok hasznos dolgot tanultak a TK-sereg ellenségei és vezetői, és sok embernek meghoztam a kedvet egy jó kis TK-elleni/TK-val való fantazi összecsapásra! Természetesen nem lehet mindenben igazam, hisz jómagam sem játszottam soha TK ellen, de szívesen fogadok még mindig bármilyen kommentet. Végül egy szellemes kis szösszenettel búcsúzom Tőletek:

Hogyha fantaziban múmia az ellen,
Ne ijedj meg, mint palackba zárt szellem.
Keressed meg a szemeddel a nagy hierofánt,
Hulljon hát a porba tőle minden kőelefánt.


Üdv: Kaba



3 megjegyzés:

  1. A stalker szabályai nem így vannak. Nem kivonja a T-ből az I-t, hanem felcseréli. Tehát elfek előnyben!
    Ushabtit nem sokat fogunk látni, még rosszabb, mint korábban volt. Carrion a 10" repülés miatt lebutult, a swarmok szintén elvesztették a régi bájukat. (I1)
    Szfinxek: látszólag jók, gyakorlatban nem. I1, W5, még egy goblin horda is kínos lehet, ha jól dob az ellenfél...

    VálaszTörlés
  2. Kaba az Animated Constructot szerintem vegig , mindharom cikkben rosszul ertelmezted. Nem az okozott sebekbol csokkent 1-et, hanem az instabilitasbol levoket.
    Igy, ha egy 5 sebes AC bekap 5 sebet, akkor ugyanugy leves, mint barmi mas, nem marad neki 3 (AC es BSB miatti -2).
    Az AC+BSB akkor segit, amikor veszted a kozelharcot mondjuk 2-vel (sorok es zaszlo miatt pl), majd kapnal 2 sebet, de ekkor a -2 miatt 0 sebbel tovabbmesz.

    M.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a kiegészítéseket, így azért más színben látom én is a dolgokat. Elég keményen félrefordítottam.

    Ha csak az instabilitásból kapnak engedményt, az tényleg nem olyan húdetáp.

    Várom a további bug reportokat! :-)

    VálaszTörlés